Blog

De beste promotie voor een volhoudbare samenleving.

Kiezen of delen: digitaal of drukwerk?

Posted at 24 augustus 2011 | By : | Categories : Blog | 2 Comments

Het uiten van uw boodschap; welke media is het meest geschikt?

De meest voor de hand liggende keuze is print. Print als in (digitaal) drukwerk. Tenminste als u rond de 40 jaar of ouder bent… ;-) Maar tijden zijn veranderd. Het digitale tijdperk is in volle gang en groeit maar door. “Dus voortaan al mijn communicatie digitaal?”. Ho, niet te snel! Eerst even alles op een rijtje zetten…

1. WAT wilt u communiceren?
Een persbericht is geen brochure en een huisstijl is geen blog. Het hangt er helemaal vanaf wat u de wereld in wilt sturen. Een aantal zaken lenen zich beter voor drukwerk, terwijl andere uitingen zich prima online thuis voelen. Maar soms is het verstandig om niet te kiezen, maar beide media vormen in te zetten. Uw digitale media te laten verwijzen naar uw drukwerk en/of andersom!

2. De voor- en nadelen van drukwerk
De meest in het oog springende nadeel; duurder. Ten opzichte van een plaatsing op uw website, per mail naar uw klanten of plaatsing op uw sociale media kanalen. Ook de ecologische impact van uw drukwerk is aanzienlijk. Er is papier nodig. Dit moet gemaakt en vervoerd worden. Dit is een zeer energieslurpende sector. Daarnaast natuurlijk inkt. Gelukkig zijn er steeds meer drukkerijen die met schone inkten werken, maar ook dit moeten worden gemaakt en vervoerd worden. Dan hebben we het energieverbruik van de drukkerij zelf nog en het vervoer van uw drukwerk naar uzelf en/of uw klanten.

Het merendeel van deze nadelen zijn deels op te vangen als u kiest voor een lokale duurzame drukker met het juiste papier. Het voordeel van drukwerk ten opzichte van digitale media is meer een gevoelskwestie… Een brochure werkt nu eenmaal minder goed online. Het kan, maar er gaan wat zaken verloren. De leesbaarheid heeft er soms onder te lijden, maar vooral het ‘iets daadwerkelijk in handen hebben’ is een plus. Het maakt het ‘echt’, zeg maar. Uw nieuwe logo gedrukt zien op briefpapier of online is een wereld van verschil. Daarnaast kan het persoonlijke aspect meespelen. Het overhandigen van het visitekaartje bijvoorbeeld.

3. Hoe ‘groen’ is de digitale wereld?
Niet! De komst van internet doet het energieverbruik weinig goeds. Zie bijvoorbeeld deze link. Maar de transitie naar een duurzamere samenleving is nog maar net begonnen. Ook dat van energie. Google is er dan ook druk mee bezig.

4. Wat is de houdbaarheid van uw uiting?
Net als voedsel kent uw communicatie een houdbaarheid. Een korte houdbaarheid? Dan is de keuze om uw boodschap alleen digitaal te communiceren groter. Neem bijvoorbeeld een korte melding of aankondiging. Natuurlijk kunt u hier ook een gedrukte versie aan hangen, maar de vraag is of dit veel toevoegt. Voor zaken met een langere houdbaarheid zoals huisstijlen en brochures is drukwerk een voor de hand liggende keuze.

Maar nogmaals; de beste ecologische keuze is erg afhankelijk van uw product of boodschap. Mocht u zich afvragen hoe dat zit met uw uitingen of producten, neem gerust contact op met Get2Better. Ik help u hier graag mee op weg.

Comment

  • Adri Ros

    24 augustus 2011 om 16:35

    Hallo Ray, boeiende bijdrage aan een actuele discussie bij ons in Transition Towns. Ik wil er graag een element aan toe voegen “Just enough” – Zorg dat je weet hoeveel drukwerk je nodig hebt door goed in beeld te krijgen wie wat gaat afnemen. Het schieten met een kanon op een mug in winkelstraat, oftewel flyeren, is niet duurzaam en wel vervuilend. Reclame maken via kanalen die daar voor open staan is veel effectiever, dus goedkoper en mindervervuilend.

  • admin

    24 augustus 2011 om 16:44

    Dank je wel voor je bijdrage, Adri!
    Ik ben het helemaal met je eens.

    Groetjes,

    Ray

Leave a Comment