MVO tips!

MVO kan iedereen!

Bent u een ondernemer met geen of weinig budget? Dat is geen excuus om niet voor MVO te kiezen. G2B geeft u tips die u niets kosten, maar waardoor u toch duurzaam onderneemt én veelal kosten bespaart.

Hieronder een aantal tips!

Printen: Gebruik de printer bewust, probeer zo min mogelijk uit te printen en wanneer je uitprint, kies dan voor de optie dubbelzijdig printen

Toegangsdeur: Houd de toegangsdeur dicht. De warme (in de winter) of koele (in de zomer) lucht blijft zo in het pand. Dat is beter voor het milieu en je portemonnee

Energie besparen: Energie besparen is niet alleen goed voor het milieu, het is ook goed voor je portemonnee. Een aantal manieren waarop je energie kunt besparen zijn:

  • Maak zoveel mogelijk gebruik van spaarlampen
  • Zet lampen, verwarming, computers en andere apparatuur uit wanneer je de kamer uitloopt of voor langere tijd niet nodig hebt
  • Maak eventueel gebruik van bewegingsmelders en tijdschakelaars
  • Laat de computer (wanneer je deze tijdelijk niet gebruikt) zo min mogelijk op stand-by staan, stand-by lijkt een zuinige stand, maar vreet energie. Uitzetten werkt het beste, maar kies in ieder geval voor de optie energiebeheer
  • Haal ongebruikte stekkers uit het stopcontact

Afval scheiden: scheid alle soorten afval en lever ze apart aan. Denk hierbij aan:

  • Groente-, fruit- en tuinafval (GFT)
  • Papier en karton
  • Glas
  • Petflessen
  • Batterijen

Thuiswerken: Beperk het aantal reiskilometers door zoveel mogelijk vanuit huis te werken, en bij overleg gebruik te maken van telefoon- of videoconference

Afspraken: Plan afspraken op een locatie die goed bereikbaar is met het openbaar vervoer en plan zo efficiënt mogelijk. Bijvoorbeeld door meerdere afspraken achter elkaar op één locatie bij het station te plannen

Vervoersmiddel: Heb je een afspraak buiten de deur? Ga dan bij voorkeur te voet of te fiets. Is dat niet mogelijk, ga dan met het openbaar vervoer

Auto: Heb je af en toe toch een auto nodig, kijk dan of je met carpoolen of een deelauto uitkomt. Bijvoorbeeld door een abonnement te nemen op een autoservice zoals Greenwheels. Wil je toch een eigen auto: ga dan voor een kleine auto met energielabel A.

Communiceer in de juiste toon en stijl

Communicatie over MVO hoeft niet beperkt te blijven tot het afleggen van verantwoording via duurzaamheidsverslagen of websites. Dat is de defensieve kant, de morele verplichting. Consumenten willen ook dat bedrijven – met mate – over hun maatschappelijke activiteiten communiceren. Maar wees niet te bescheiden. Kijk waar MVO kan bijdragen aan een grotere voorkeur voor uw product, merk of bedrijf en durf het te laten zien.

Wees open en helder.

Zoek ook in communicatie bij voorkeur naar een verbinding tussen MVO en het product of competentie, zodat het concreet en relevant wordt voor afnemers. De boodschap blijft dan niet op een abstract corporate niveau hangen.

Maak de communicatie niet te serieus of belerend. Relativeer en zorg voor een knipoog. Zorg ervoor dat uw medewerkers achter het verhaal staan en het ook goed over kunnen brengen.